創価大学

研究者情報データベース

日本語 English

TOP
所属別検索
キーワード検索
研究分野別検索
条件指定検索

創価大学
ホームページ

石川 由紀子 (イシカワ ユキコ,ISHIKAWA Yukiko)

基本情報 研究分野 教育 研究 学内活動 学外活動

 

書籍等出版物
No.タイトル URL, 担当区分, 出版社, 出版年月, 担当範囲, ISBN 
1
ケーガン協同学習入門 , 共訳, 大学図書出版, 2021年11月, , 9784909655554 
2
English Language Teaching Practice in Asia , 共著, IDP Education, 2011年02月, Integrating critical thinking skills into the EFL classroom (p. 127-141),  

 

論文
No.論文タイトル URL, 誌名(出版物名), 巻( 号), 開始ページ- 終了ページ, 出版年月, DOI 
1
Self-regulated learning and first-year college success: A longitudinal case study in Japan , JALT Journal, 45( 1), 59- 80, 2023年05月01日, https://doi.org/10.37546/jaltjj45.1-3 
2
SDGsと英語教育-ゼミナールの取り組み , 創価女子短期大学紀要, ( 54), 55- 66, 2023年02月,  
3
Japanese students’ development of self-regulated learning during the transition to college , テンプル大学, ,   , 2018年05月,  
4
英語学習相談室におけるリピーターに関する事例研究 , The Journal of Learner-Centered Higher Education, ( 3), 159- 168, 2014年07月,  
5
英語基礎力と自律学習習慣を身につける音読の取り組みについて「英語基礎力特訓プログラム」実践報告 , 創価女子短期大学紀要, ( 45), 53- 65, 2014年02月,  
6
語学ポートフォリオを活用した英語学習支援の取組報告 , The Journal of Learner-Centered Higher Education, ( 1), 153- 163, 2012年05月,  
7
The influence of learning beliefs in peer-advising: Promoting independent language learning , Studies in Self-Access Learning Journal, 2( 1), 93- 107, 2012年03月,  
8
Effect of task-based activities on question formation , Temple University Japan Working Papers in Applied Linguistics, 23,  67- 74, 2010年12月,  

 

講演・口頭発表等
No.講演・口頭発表タイトル, 会議名, 発表年月日, 主催者, 開催地 
1
読解力向上をめざした日本語文章表現科目と英語科目の連携(学生の意識変化の調査を中心に), 日本リメディアル教育学会第19回全国大会, 2024年09月04日, ,  
2
Exploring Student Needs in the Collaboration between Japanese Education (L1) and English Language Teaching (L2) at a Two-Year College in Japan, The 1st International Joint Conference for Student Success, 2024年03月05日, Co-hosted by The University of Hawai’i at Mānoa Academic Resource Center, Peer Mentor Ohana-Registered Independent Organization, The CRLA Japan Chapter, And The Japan Association for Developmental Education, University of Hawai’i Mānoa Campus 
3
初年次⽣の英語学習における⾃⼰調整学習スキルの変遷について, ⽇本リメディアル教育学会第18回全国⼤会, 2023年08月23日, ,  
4
Development of self-regulated learning skills: From a case study of first-year college students, Nagano JALT Event, 2020年11月, ,  
5
Advising in language learning and self-regulated learning skill development: A case study of first-year students in Japan, American Association for Applied Linguistics 2018 Conference, 2018年03月, ,  
6
初年次における自己調整学習習慣の確立プロセスに関するケーススタディ, 日本メディア英語学会東日本地区第93回研究例会, 2015年12月, ,  
7
Developing and validating a teacher practices survey, JALT Conference 2015, 2015年11月, ,  
8
Fostering global citizenship through language learning advising, Conference on Global Higher Education, 2014年05月, ,  
9
基礎力を鍛える音読自主訓練の取り組みについて, 日本メディア英語学会年次大会, 2013年11月, ,  
10
Language learning advising: A case study of repeated visitors, JALT Conference 2013, 2013年10月, ,  
11
Looking into interactions in peer advising sessions on independent learning, IATEFL LASIG Event 2011, 2011年11月, ,  

 

受賞
No.受賞年月, 授与機関, 賞名, (対象業績)タイトル 
1
2021年11月, JALT, The Michele Steele Best of JALT Award, Development of self-regulated learning skills: From a case study of first-year college students 

 

共同研究・競争的資金等の研究課題
No.提供機関, 制度名, 課題名等, 資金種別, 研究期間 
1
日本学術振興会, 科学研究費助成事業 若手研究, 自己調整学習スキルの発達過程と英語学習:初年次生への学習支援の充実に向けて, ,  2019年04月 - 2022年03月