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山内 豊 (ヤマウチ ユタカ,YAMAUCHI Yutaka)

基本情報 研究分野 教育 研究 学内活動 学外活動

 

書籍等出版物
No.タイトル URL, 担当区分, 出版社, 出版年月, 担当範囲, ISBN 
1
日本語教師のためのシャドーイング指導 , 共著, くろしお出版, 2019年11月01日, , 9784874248171 
2
はじめての英語活動 , 編者(編著者), 教育同人社, 2003年04月01日, , 9784873842011 
3
IT時代のマルチメディア英語授業入門 , 単著, 研究社, 2001年08月01日, , 9784327410599 
4
外国語教育学大辞典 , 共著, 大修館書店, 1999年08月01日, , 9784469041552 
5
英語語彙習得論 , 共著, 河源社, 1997年09月01日, , 9784342724244 
6
インターネット英語の速読速解 , 単著, 創育, 1997年05月01日, , 9784882296164 
7
インターネットを活用した英語授業 , 単著, NTT出版, 1996年12月01日, , 9784871884471 

 

論文
No.論文タイトル URL, 誌名(出版物名), 巻( 号), 開始ページ- 終了ページ, 出版年月, DOI 
1
Prototyping a web-based phonetic training game to improve /r/-/l/ identification by Japanese learners of English , Proceedings of Speech and Language Technology in Education 2019, ,  20-24- , 2019年09月01日,  
2
小学校英語音声指導と評価のあり方 , 日本音声学会第33回全国大会発表論文集, ,  13-20- , 2019年09月01日,  
3
シャドーイング音声自動評価における耐雑音性向上に関する検討 , 日本音響学会秋季講演論文集, ,  829-832- , 2018年09月01日,  
4
Natives' shadowability as objectively measured comprehensibility of non-native speech , Proceedings of the 2nd International Symposium on Applied Phonetics (ISAPh2018), ,  28-35- , 2018年09月01日,  
5
Automatic evaluation of simultaneous L2 oral reproduction tasks with a deep learning-based algorithm , Proceedings of Architectures and Mechanisms for Language Processing 2018, ,  319-319- , 2018年09月01日,  
6
母語話者シャドーイングとそれに基づく「聞き取り易さ」の客観的計測 , 日本音声学会全国大会発表論文集, ,  54-59- , 2018年09月01日,  
7
継続的なシャドーイング訓練が総合的熟達力の伸張に及ぼす影響 , 外国語教育メディア学会全国研究大会発表論文集, ,  160-161- , 2018年08月01日,  
8
音声変形技術を用いたHVTとそれに基づくリスニングの頑健化 , 外国語教育メディア学会全国研究大会発表論文集, ,  102-103- , 2018年08月01日,  
9
母語話者シャドーイングによる「聴き取りやすさ」の客観的計測 , 外国語教育メディア学会全国研究大会発表論文集, ,  162-163- , 2018年08月01日,  
10
シャドーイング音声自動評価における耐雑音化と回帰を用いた高精度化 , 情報処理学会研究発表論文集, 2018-SLP-123( 3), 1-6- , 2018年07月01日,  
11
母語話者シャドーイングに基づく非母語話者音声の了解性計測に関する予備的検討 , 日本音響学会春季講演論文集, 2018-SLP-123( 4), 1-6- , 2018年07月01日,  
12
Automatic speech quality control of English listening materials and examination of Japanese learners’ listening ability in terms of robustness , 電子情報通信学会音声研究会発表論文集, ,  1367-1370- , 2018年01月01日,  
13
Automatic scoring of shadowing speech based on DNN Posteriors and their DTW , Proceedings of INTERSPEECH 2017, ,  1422-1484- , 2017年08月01日,  
14
DNN-based GOP and Its Application to Automatic Assessment of Shadowing Speeches , Proceedings of Acoustic Society of Japan, 13,  1-6- , 2017年02月01日,  

 

講演・口頭発表等
No.講演・口頭発表タイトル, 会議名, 発表年月日, 主催者, 開催地 
1
Validation of two productive tests compared to receptive vocabulary size and L2 overall proficiency, 40th Thailand TESOL and PAC International Conference 2020 Bangkok, 2020年01月01日, ,  
2
Validation of auditory and written grammatical judgement tests to measure grammatical knowledge and L2 proficiency, 40th Thailand TESOL and PAC International Conference 2020 Bangkok, 2020年01月01日, ,  
3
Development of online digit span tests to examine how working memory relates to L2 proficiency, 40th Thailand TESOL and PAC International Conference 2020 Bangkok, 2020年01月01日, ,  
4
Which vocabulary size can reflect L2 overall proficiency more accurately,auditory or written? - Perspectives from the Ambiguity Tolerance Theory, Applied Linguistics Conference 2019, 2019年11月01日, ,  
5
Effects of continuous simultaneous oral reproduction practice on L2 overall proficiency improvement: Perspectives form the Cognitive Load Theory, Architectures and Mechanisms for Language Processing 2019, 2019年09月01日, ,  
6
Using artificial speaker variability in High Variability Phonetic Training, 日本音響学会秋期研究発表会, 2019年09月01日, ,  
7
小学校英語音声教育を考える-低年化と教科化を見すえて, 日本音声学会第33回全国大会, 2019年09月01日, ,  
8
Development of an online test to examine the relationship between size, recognition time and automaticity of L2 auditory and spoken vocabulary, EuroCALL 2019 UC Louvain, Belgium, 2019年08月01日, ,  
9
Computer-aided high variability phonetic training to improve robustness of learners’ listening comprehension, International Conference of Phonetic Science 2019, 2019年08月01日, ,  
10
Development and validation of an online test to measure automaticity in L2 vocabulary recognition process, Asia TESL 2019 Bangkok, 2019年06月01日, ,  
11
教室内雑音が学習者シャドーイング音声の自動評価へ及ぼす影響に関する実験的検討, 電子情報通信学会音声研究会, 2019年03月01日, ,  
12
Inter-learner shadowing with speech technologies enables automatic and objective measurement of comprehensibility of learners' utterances, The American Association for Applied Linguistics Conference (AAAL 2019), 2019年03月01日, ,  
13
How much does automatic evaluation based on deep neural network GOP cover prosodic features in L2 oral task assessment?, The American Association for Applied Linguistics Conference (AAAL 2019), 2019年03月01日, ,  
14
Verification of Cognitive Load Theory: how much does continuous simultaneous oral reproduction training improve L2 overall proficiency?, The American Association for Applied Linguistics Conference (AAAL 2019), 2019年03月01日, ,  
15
Development of an online L2 vocabulary test and the relationship between spoken and written vocabulary and overall proficiency, The 5th International Conference on Foreign Language Learning and Teaching (FLLT2018), 2018年12月01日, ,  
16
Natives' shadowability as objectively measured comprehensibility of non-native speech, The 2nd International Symposium on Applied Phonetics (ISAPh2018), 2018年09月01日, ,  
17
Development of an innovative multi-lingual system for automatic evaluation of L2 oral reproduction tasks using a deep learning algorithm,, 国際言語処理学会 Architectures and Mechanisms for Language Processing (AMLaP 2018), 2018年09月01日, ,  
18
アクティブ・ラーニングによる英語発表の相互評価システムの構築, 第34回日本教育工学会全国大会, 2018年09月01日, ,  

 

受賞
No.受賞年月, 授与機関, 賞名, (対象業績)タイトル 
1
2019年09月, Speech and Language Technology in Education, Best academic presentation award,  

 

共同研究・競争的資金等の研究課題
No.提供機関, 制度名, 課題名等, 資金種別, 研究期間 
1
日本学術振興会, , 母語話者シャドーイングを用いた発音の了解性計測に基づく外国語教育インフラの構築, ,  2020年04月 - 2023年04月 
2
日本学術振興会, , 自動評価機能とゲーム展開機能をもつ小学生向け英語シャドーイング練習システムの開発, ,  2019年04月 - 2021年04月 
3
日本学術振興会, , 航空機操縦士訓練課程で必要な英語力の特定と自律学修システムの開発, 競争的資金,  2019年04月 - 2021年04月 
4
日本学術振興会, , 母語話者シャドーイングを用いた発音の了解性計測に基づく外国語教育インフラの構築, 競争的資金,  2018年04月 - 2021年04月 
5
日本学術振興会, , 海外日本語学習者の運用能力養成のためのシャドーイング教材の開発と実践研究, 競争的資金,  2018年04月 - 2020年04月 
6
日本学術振興会, , 多言語に対応できるシャドーイング自動評価システムの開発と外国語教育への応用研究, ,  2016年04月 - 2020年04月 
7
日本学術振興会, , 自律的な英語シャドーイング学習を目指した自動評価と教材データベースの開発研究, 競争的資金,  2016年04月 - 2019年04月 
8
日本学術振興会, , 多言語に対応できるシャドーイング自動評価システムの開発と外国語教育への応用研究, 競争的資金,  2016年04月 - 2018年04月